Το πέρασμα των Άλπεων – Τρένο Gotthard, Ελβετία

Το τρένο Gotthard είναι η Ελβετική  σιδηροδρομική γραμμή που διανύει τις Άλπεις από την Βόρεια Ελβετία στο καντόνι του Τιτσίνο. Η γραμμή αποτελεί  σημαντικό μέρος της διεθνούς σύνδεσης μεταξύ της Β. Ευρώπης, κυρίως της Γερμανίας και Ιταλίας. Η Επιχείρηση σιδηροδρόμων Gotthard (Γερμανικά: Gotthardbahn-Gesellschaft) ήταν το πρώην ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία που χρηματοδότησε την κατασκευή, και αρχικά λειτούργησε επιχειρησιακά, αυτή τη γραμμή.

Συγκέντρωση Υλικού, μετάφραση: Παγκαρλιώτας Κώστας, Αρχιμηχανικός γραμμής ΤΕ, ΟΣΕ

Ο σιδηρόδρομος αποτελείται από μια κύρια γραμμή από Immensee στο Chiasso, μαζί με διακλαδώσεις, από Immensee στην Λουκέρνη και Rotkreuz, από Arth-Goldau με το Zug, και από τη Μπελιντζόνα στο Λοκάρνο και Luino. Η κύρια γραμμή διεισδύει στις Άλπεις με τη βοήθεια της σήραγγας Gothard, στα 1.100 μέτρα πάνω από τη στάθμη της θάλασσας. Η γραμμή, στη συνέχεια, κατεβαίνει στην  Μπελιντζόνα, στα 241 μέτρα πάνω από τη στάθμη της θάλασσας, πριν από την αναρρίχηση και πάλι στο Monte Ceneri Pass. Οι ακραίες διαφορές στο ύψος απαιτούν τη χρήση μεγάλων σπειροειδών γραμμών σε κάθε πλευρά.

Η Κατασκευή της γραμμής ξεκίνησε το 1872, με ορισμένα πεδινά τμήματα να λειτουργούν από το 1874. Η πλήρης γραμμή άνοιξε το 1882, μετά την ολοκλήρωση της σήραγγας Γκοτάρ. Η γραμμή  ενσωματώθηκε στους  Ελβετικοί ομοσπονδιακούς σιδηροδρόμους το 1909, και κατασκευάστηκε σύστημα ηλεκτροκίνησης το 1922.

Οι προσεγγίσεις στην υπάρχουσα σήραγγα εξακολουθούν να περιορίζουν την ταχύτητα και την μεταφορική  ικανότητα σε αυτή τη σημαντική διεθνή διαδρομή, και το 1996 αποφασίστηκε να κατασκευαστεί μία νέα χαμηλότερου επίπεδου διαδρομή στον άξονα Gotthard ως μέρος του σχεδίου AlpTransit . Αυτή η διαδρομή περιλαμβάνει την κατασκευή της νέας Βασικής σήραγγας Gotthard και τη Βασική σήραγγα του Ceneri. Αυτά θα ενσωματωθούν με την υπάρχουσα διαδρομή όταν ολοκληρωθεί, με ορισμένα τμήματα από τις δύο διαδρομές κοινά.

Από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1870, Βόρεια Ελβετία κατείχε ένα σημαντικό δίκτυο των σιδηροδρόμων, με συνδέσεις προς τους γειτονικούς σιδηροδρόμους της Γερμανίας και της Γαλλίας. Προς τα δυτικά, μια γραμμή είχε φτάσει στο χωριό Brigue, στην κοιλάδα του άνω Ροδανού, από την Λωζάνη. Στον κέντρο Βορρά, γραμμές συνέδεαν τις Olten,  Λουκέρνη, Zug και Ζυρίχη. Ωστόσο καμία γραμμή είχε φτάσει ακόμα μέσω των Αλπεων, στην νότια Ελβετία ή τα σύνορα με την Ιταλία, και όλο το  σιδηροδρομικό δίκτυο κυκλοφορίας από τα  βόρεια προς το νότιο έπρεπε να περάσει είτε προς τα δυτικά ή ανατολικά της Ελβετίας, μέσω των σιδηροδρόμων  Mont-Cenis, Semmerig ή Brenner.

Μια διαδρομή Βορρά-Νότου μέσω της Ελβετίας  είχε συζητηθεί από το 1848, και μια διεθνή διάσκεψη στο Βέρνη το 1869 είχε αποφασίσει ότι η καλύτερη διαδρομή είναι μέσω των κοιλάδων των ποταμών  Reuss και Ticino, που θα συνδέονται από μια σήραγγα κάτω από το πέρασμα Gotthard. Η επιλεγμένη διαδρομή ήταν παλιά και  είχε χρησιμοποιηθεί από προσκυνητές και εμπόρους τουλάχιστον από τον 13ο αιώνα.

Οι συνθήκες για την κατασκευή της γραμμής έγιναν με το Βασίλειο της Ιταλίας , το 1869, και η Γερμανική αυτοκρατορία , το 1871. Η Επιχείρηση Σιδηροδρόμων Gotthard συστήθηκε στη Λουκέρνη το 1871. Η ιταλική κυβέρνηση συνέβαλαν τελικά 2,25 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας, με την Ελβετία και τη Γερμανία να συνεισφέρουν από 1,25 εκατ.

Η κατασκευή του σιδηροδρόμου Gotthard ξεκίνησε το 1872, και τα πρώτα Πεδινά τμήματα από Biasca στο Λοκάρνο και Λουγκάνο στο Chiasso άνοιξαν από 1874. Το σύνολο της γραμμής εγκαινιάστηκε με γιορτές στη Λουκέρνη και Chiasso από 21 Μαΐου έως 25 Μαΐου 1882. Η επιχειρησιακή λειτουργία ξεκίνησε την 1η Ιουνίου. Εκείνη την εποχή η 15.003 μέτρων μήκους Σήραγγα Gotthard ήταν η μακρύτερη σιδηροδρομική σήραγγα του κόσμου (με δεύτερη την σήραγγα Simplon το 1906). Σύντομα μετά την κατασκευή, τη γραμμή εξασφαλίστηκε από το στρατό με οχυρώσεις (για παράδειγμα πάνω από Airolo και σε Biasca) για να σφραγιστεί η σήραγγα σε περίπτωση εισβολής (μεταξύ άλλων με μια τεχνητή κατολίσθηση να μπλοκάρει την νότια είσοδο της σήραγγας). Πρόσθετες τροφοδοτικές γραμμές από  Λουκέρνη έως Immensee και από Zug ως Arth-Goldau ολοκληρώθηκαν το 1887.

Αφού περάσει από τον Σταθμό Airolo η γραμμή διασχίζει τον ποταμό Ticino και κατεβαίνει μέσα από την κοιλάδα του στην περιοχή Leventina. Μεταξύ Airolo και Biasca η γραμμή κατεβαίνει σε υψόμετρο όχι λιγότερο από 849 μέτρα για διάστημα 46 χιλιομέτρων.

Η γραμμή Από την Piotta  ανηφορίζει προς το φράγμα Ritom. Μετά από το Rodi-Fiesso, σε υψόμετρο 942 μέτρα, αρχίζει το πιο εντυπωσιακό τμήμα της Νότιας ράμπας. Η κοιλάδα στενεύει στο φαράγγι Piotta, και η γραμμή περνάει δύο σπείρες («βρόγχοι Piottino- «) για να χάσει ύψος 200 μέτρα πριν φτάσει στο Faido. Δύο ακόμα σπείρες, γνωστές ως  «βρόγχοι Biaschina», οδηγούν τη γραμμή προς τα κάτω στο Giornico, σε υψόμετρο 391 μέτρα. Όταν γραμμή φτάνει στο Biasca , σε υψόμετρο 293 μέτρα, η κοιλάδα έχει διευρυνθεί, και η κλίση μειώνεται. Από σταθμό Biasca γραμμή συνεχίζει να ακολουθεί του ποταμού Ticino ως την Μπελιντζόνα, πρωτεύουσα του καντονιού του Τιτσίνο, σε υψόμετρο 241 μέτρων.

Ο Airolo είναι ένας δήμος στην περιοχή της Leventina, στο καντόνι του Τιτσίνο στη Ελβετία. Ο πληθυσμός του (2011) ήταν 1.559 άτομα. Βρίσκεται σε υψόμετρο 1.175 μέτρα πάνω από την Θάλασσα.

Switzerland_location_map.svg

Χάρτης της Ελβετίας, όπου φαίνεται η θέση του Airolo

Gotthardbahn_1872-74

Σύγχρονο σχέδιο στο οποίο εικονίζεται η ατμομηχανή κατασκευής που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή της σήραγγας

Airolo 1880

Η πανηγυρική έναρξη λειτουργίας της γραμμής. Καρτ-ποστάλ του 1880

SouthernRamp to GotthardTunnel

Νότια ράμπα της γραμμής, απο Airolo ως Μπελιντζόνα με τις χαρακτηριστικές σπείρες

Airolo

Αεροφωτογραφία του Aerolo, 2013 (από το Google-Earth)

Airolo early

To Aerolo σε καρτ-ποστάλ στις αρχές του εικοστού αιώνα

Airolo-2

To Aerolo σε καρτ-ποστάλ στις αρχές του εικοστού αιώνα

Gotthard Railway 1890-1900

Ο σιδηρόδρομος Gotthard, σε καρτ-ποστάλ των χρόνων μεταξύ 1890-1900

1967

Το Aerolo σε καρτ-ποσταλ του 1967

Σύγχρονη φωτογραφία του Aerolo απο ψηλά

Amsteg, general view

Γενική άποψη του Amsteg σε καρτ-ποσταλ της εποχής

Amsteg

Γενική άποψη του Amsteg σδε καρτ-ποσταλ της εποχής

Aerolo 1923

O σιδηροδρομικός σταθμός του Aerolo, το 1923

Airolo station

Ο σιδηροδρομικός σταθμός του Aerolo όπως είναι σήμερα (2010)

Airolo Gotthard

Κάρτ-ποστάλ του 1882 όπου φαίνεται η ατμομηχανή της εποχής να βγαίνει απο την σήραγγα Gotthard, ενώ σημειώνονται πο περιβάλλουσες βουνοκορφές με κυρίαρχη την Rizzo Rotondo με υψόμετρο 3.197 μέτρα πάνω από την θάλασσα

Airolo1902

To Gotthard-Expres σε καρτ-ποστάλ του 1902

Gotthard_Railway_0-8-0_tender_locomotive

Πάνω: Πλάγια όψη της ατμομηχανής του σιδηροδρόμου Gotthard σειράς 0-8-0
Κάτω η ίδια ατμομηχανή συντηρημένη και αποκατεστημένη

Una compound di raffinata eleganza. la A 3-5 705 storica a St-Maurice in Valles il 3 ottobre 2012

Poster_for_Gotthard

Αφίσσα των Ομοσπονδιακών Ελβετικών Σιδηροδρόμων για τα 75 χρόνια της γραμμής Gotthard

Advertisements