Οι αεροδυναμικές μηχανές 1935-1939

Streamliner είναι ένα όχημα που έχει αεροδυναμικό  σχήμα παρέχοντας μειωμένη αντίσταση αέρα. Ο όρος αναφέρεται στα υψηλής ταχύτητας τρένα  των δεκαετιών 1930 – 1950, και τον διαδέχθηκε ο όρος «τραίνα σφαίρες – bullet trains».

Συγκέντρωση υλικού – παρουσίαση: Παγκαρλιώτας Κώστας, Αρχιμηχανικός Γραμμής ΤΕ, ΟΣΕ

Στο Ηνωμένο Βασίλειο  η ανάπτυξη των επιβατών υπηρεσιών streamlined άρχισε  1934 με τους Great Western Railway και τους London and North Eastern Railway, που  χρησιμοποιούσαν τις  streamlined τάξης Α4 ατμομηχανών και ολόσωμα τρένα και όχι αυτοκινητάμαξες. Το 1938 σε μια δοκιμαστική λειτουργία της ατμομηχανής Mallard κατασκευασμένης για την υπηρεσία αυτή έσπασε το ρεκόρ της γρηγορότερης ατμομηχανής με  επίτευξη 126 mph (203 χιλ/ώρα). Οι σιδηρόδρομοι London Midland and Scottish  δρομολόγησαν τον streamline ατμομηχανές της τάξης Princess Coronation λίγο πριν το ξέσπασμα του πολέμου.

Αντιμέτωποι με μια καταστροφική απώλεια εσόδων κατά τη διάρκεια της μεγάλης ύφεσης, οι Αμερικανικοί Σιδηρόδρομοι έστρεψαν το ενδιαφέρον τους  τα μάτια τους σε streamlined τρένα από ελαφρύ υλικό, για να αυξήσουν την ταχύτητα,  χρησιμοποιώντας  ντίζελ κινητήρα εσωτερικής καύσης και όχι ατμό. Δύο αρχικές αμερικανικές streamliners ήταν η M-10000  της εταιρείας Union Pacific (με παρατσούκλι μικρή Zip και ως η πόλη Salina, εισήλθε σε  υπηρεσία το 1934-41) και το Μπέρλινγκτον Ζέφυρος (Burlington Zephyr). Ο Σχεδιασμός του Ζέφυρου (αργότερα ονομάστηκε πρωτοπόρος Ζέφυρος για να διακρίνεται) ξεκίνησε πρώτα, αν και το τρένο πήρε περισσότερο χρόνο να κατασκευαστεί λόγω του προηγμένου σχεδιασμό που ενσωμάτωνε ένα ντίζελ-ηλεκτρικό  σύστημα  ενέργειας. Το M-10000 χρησιμοποιούσε ένα κινητήρα επιβαλλόμενης ανάφλεξης χρησιμοποιώντας ένα καύσιμο που είναι παρόμοιο με την κηροζίνη. Αυτά τα τρένα ήταν πολύ ελαφρύτερο από τις κοινές μηχανές και τα επιβατικά οχήματα της εποχής, όπως το «Ζέφυρος» κατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας ανοξείδωτο χάλυβα και το M-10000 κυρίως το κράμα αεροσκαφών Duralumin.

Streamlined locomotives (1)

Συντηρημένη Βρετανική ατμάμαξα των πρώην London, Midland and Scottish (LMS) σιδηροδρόμων, τάξης Princess Coronation Νο 6229. Η streamliner ατμομηχανή κατασκευάστηκε το 1938, και παρουσιάστηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες για μια περιήγηση 3.000 μιλίων και επίσκεψη στην παγκόσμια έκθεση της Νέας Υόρκης το 1939, πριν επιστρέψει το 1942. Τέθηκε εκτός κυκλοφορίας το 1947. Συντηρήθηκε το 2009 και εκθέτεται στο Εθνικό σιδηροδρομικό Μουσείο στην Υόρκη της Αγγλίας.

lv_JohnWilkes

Πάνω και κάτω: Οι John Wilkes, ήταν ίσως η πιο ελκυστικές streamliner που λειτούργησαν ποτέ στους Αμερικανικούς Σιδηροδρόμους. Οι μηχανές (Pacific K-5B 4-6-2s) αριθμημένες 2101 και 2102 ήταν βαμμένες μαύρες, με κόκκινες λωρίδες. Χρησιμοποιούσαν ένα μείγμα από βαγόνια Pullman όλα αυτά τα χρόνια.

Pacific John Wilkes

John Wilkes streamliner

Streamlined locomotives (9)

Απρίλιος 1935. Το τελευταίο αεροδυναμικό τρένο της Γαλλίας φωτογραφίζεται από πάνω, για να τονίσει τον εντυπωσιακό του σχεδιασμό. (Φωτογραφία Topical Press Agency/Getty Images).

Ξεκινάμε σήμερα, με την παρουσίαση των Βρετανικών αεροδυναμικών τρένων. Θα ακολουθήσουν οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γαλλία και οι υπόλοιπες χώρες.

Streamlined locomotives (4)

8 Ιουνίου 1938: Η νέα αεροδυναμική ατμομηχανή «Δούκισσα του Γκλόστερ» της εταιρείας LMS αφήνει τον Σταθμό Euston στο Λονδίνο στο πρώτο ταξίδι μεγάλων αποστάσεων. Μεταφέρει δεκαπέντε Γερμανούς εμπειρογνώμονες των σιδηροδρόμων για μία καλοκαιρινή συνάντηση του Ινστιτούτου Μηχανικών Σιδηροδρόμων στη Γλασκώβη. (Φωτογραφία H. F. Davis/Topical Press Agency/Getty Images).

Streamlined locomotives (5)

Δεκεμβρίος 1933. Δύο μηχανοδηγοί μιας παλιάς ατμομηχανής 250 τόνων θαυμάζουν τη νέα αεροδυναμική αυτοκινητάμαξα 135 τόνων του Cornish Riviera Express στην γραμμή δίπλα τους. (Φωτογραφία PNA Rota/Getty Images)

Streamlined locomotives (6)

Η «Silver Link», η νέα βελτιωμένη μηχανή της εταιρείας LNER, στο σταθμό King’s Cross στο Λονδίνο, τον Σεπτέμβριο του 1935. (Φωτογραφία Fox Photos/Hulton Archive/Getty Image)

Streamlined locomotives (7)

1937: Μια σειρά από αεροδυναμικές ατμομηχανές της εταιρείας LNER (London and North Eastern Railway) βγάζουν καπνό σε έναν σιδηροδρομικό σταθμό του Λονδίνου, όπου πρόκειται να δοκιμαστούν. (Φωτογραφία Photos/Getty Images).

Streamlined locomotives (11)

17 Μαρτίου 1937: Η αεροδυναμική ατμομηχανή κλάσης A4 Pacific «Dominion of Canada» φωτογραφημένη στο σταθμό King’s Cross, στο Λονδίνο, εξοπλισμένη με καμπάνα ατμομηχανής που χρησιμοποιείται στον Καναδά. Η καμπάνα ολοκληρώνει τον καναδικό εξοπλισμό της ατμομηχανής. (Φωτογραφία Gerry Cranham/Fox Photos/Getty Images).

Streamlined locomotives (12)

30 Νοεμβρίου 1937: Αεροδυναμικές ατμομηχανές της εταιρείας London and North Eastern Railway (LNER) κατά τη διάρκεια μιας δοκιμής επιδόσεων στο Λονδίνο. (Φωτογραφία Harry Todd/Fox Photos/Getty Images).

Streamlined locomotives (18)

Ιούνιος 1935: Μια αεροδυναμική (streamlined) αυτοκινητάμαξα των Great Western Railways υπό κατασκευή στο εργοστάσιο Swindon. (Φωτογραφία Fox Photos/Getty Images).

Streamlined locomotives (19)

14 Σεπτεμβρίου 1935: Η»Ασημένια σύνδεση», το νέο αεροδυναμικό εξπρές τραίνο της εταιρείας LNER (Φωτογραφία J. A. Hampton/Topical Press Agency/Getty Images).

Πηγές:

http://avaxnews.net/appealing/Vintage_Transport_5.html

Wikipedia.org

Advertisements