Κομμάτια Ιστορίας Ι – Το «τρενοπλάνο», 1929

Το Railplane ήταν μια μορφή εναέριου τρένου. Εφευρέθηκε από τον George Bennie (1891 – 1957) και κινείτο κατά μήκος μια εναέριας γραμμής με έλικα. Δεν ήταν monorail (μονοτρόχιο), καθώς και τα  δύο χρησιμοποιούν για την διαδρομή τους μία εναέρια  σιδηροδρομική γραμμή και μια σιδηροδρομική γραμμή- οδηγό από κάτω. Σκοπός ήταν να τρέχει πάνω από τους συμβατικούς  σιδηροδρόμους, διαχωρίζοντας  την ταχύτερη κυκλοφορία επιβατών από την πιο αργή εμπορευματικών μεταφορών.

Συγκέντρωση υλικού – Παρουσίαση, Παγκαρλιώτας Κώστας, Αρχιμηχανικός Γραμμής ΤΕ, ΟΣΕ

railplane-1 (4)

Μια γενική άποψη της γραμμής railplane και ενός σταθμού . Τα αυτοκίνητα μπορεί να τρέξουν σε συνθέσεις ή μεμονωμένα. Ένα ειδικό σύστημα σηματοδότησης ελέγχου καμπίνας έχει εφευρεθεί για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του το railplane.

Ένα πρωτότυπο έτρεξε στην γραμμή 120 μιλίων στο Milngavie κοντά στη Γλασκώβη , στη δεκαετία του 1930, αλλά ο Bennie ποτέ δεν κατάφερε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την περαιτέρω ανάπτυξη και κήρυξε πτώχευση το 1937. Η γραμμή αποξηλώθηκε  για να πωληθεί ως παλιοσίδερα στη δεκαετία το 1950. Όσο για τον ίδιο τον George Bennie, πέθανε, το 1957, στην ηλικία των 65 ετών, σε ένα οίκο ευγηρίας, αδέκαρος.

railplane-1 (5)

Αφίσα που διαφημίζει το «Railplane» το 1930

Ήταν  χωρίς αμφιβολία μία συναρπαστική και φουτουριστική ήταν πρόταση που κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και κατασκευάστηκε  από τον George Bennie. Το όμορφο και αεροδυναμικό  όχημα  τροφοδοτείτο από δύο ηλεκτρικούς κινητήρες, αντλώντας ενέργεια από το δίκτυο τοπικών τραμ για να παραγάγει  ιπποδύναμη 60 συνεχούς πέδησης.  Κάθε κινητήρας τροφοδοτούσε ένα ξεχωριστό  έλικα τοποθετημένο σε κάθε άκρο της ατράκτου ώστε να δώσει μια προβλεπόμενη ταχύτητα πλεύσης μέχρι 120 μίλια ανά ώρα.

railplane-1 (1)

Σχεδιασμένο για να επιτυγχάνει ταχύτητα 100 μιλίων την ώρα, ένα railplane σε μια διαδρομή πάνω από τη γραμμή L.N.E.R. στο Milngavie. Η γραμμή είναι αναρτημένη σε είναι ένα δικτυωτό πλέγμα δοκών και υποστηρίζεται στο επιθυμητό ύψος υπεράνω του εδάφους από χαλύβδινους τρίποδες σε αποστάσεις περίπου 80 ποδών.

Τοποθετημένα σε μία άκαμπτη εναέρια δομή, το σύστημα  συνδυαζόταν  την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών – ονομάστηκε «Railplane» – συνδυάζοντας την  ταχύτητα ενός αεροπορικού ταξιδιού, αλλά με κανένα από τα προβλήματα που αργότερα  συνδέθηκαν με το τελευταίο. Επιπλέον, κατασκευάζοντας το  monorail υπέργεια πάνω από την  υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή, τα έξοδα και κάποιες άλλες περιβαλλοντικές επιπτώσεις θα περιοριζόταν  στο ελάχιστο για την παραγωγή ενός συστήματος μεταφοράς υψηλής απόδοσης με το δευτεροβάθμιο όφελος τον διαχωρισμού της γρήγορης επιβατικής κίνησης από τις αργά κινούμενες εμπορευματικές αμαξοστοιχίες.

railplane-1 (2)

Σταθερότητα και Ασφάλεια. Τα οχήματα ήταν κρεμασμένα από τροχοφορείς που κινούνται σε μια εναέρια σιδηροδρομική γραμμή. Για την πρόληψη ταλαντεύσεων, οι οδηγός τροχοί τοποθετούνται ανά ζεύγη, σε κάθετο άξονα, και εμπλέκονται με μια δεύτερη ράγα – η ράγα οδηγό – κάτω από το όχημα.

Το 1929/30 μια πειραματική γραμμή περίπου ενός τετάρτου  του μιλίου σε μήκος χτίστηκε στο Milngavie στα περίχωρα της Γλασκώβης. Ο George Bennie έκανε πολλές επιδείξεις με το ενδιαφέρον να κλιμακώνεται πολύ και κατατέθηκαν προτάσεις για τη σύνδεση της πόλης με το Εδιμβούργο, ένα ταξίδι που θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί σε λιγότερο από μισή ώρα. Οι Southern Railways επίσης εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη σύνδεση του Λονδίνου με το αεροδρόμιο  Croydon. Αλλά ο  μεσοπόλεμος  ήταν λάθος εποχή  για την εν λόγω προηγμένη ιδέα. Τα Οικονομικά ήταν εξαιρετικά δύσκολα σε εκείνες τις ημέρες κατάθλιψη θέση και η καταστροφή του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου πλησίαζε. Το έργο τελικά εγκαταλείφθηκε.

railplane-1 (3)

Ένας εναέριος σταθμός στη γραμμή railplane στο Milngavie. Η υπερυψωμένη σιδηροδρομική γραμμή μεταφορέας και το όχημα ταξιδίου φαίνονται καθαρά σε αυτή την εικόνα. Τα αυτοκίνητα οδηγούνται από έλικες αέρα, επιτρέποντας το σύστημα να είναι μια πολύ ελαφριά κατασκευή.

railplane-1 (1)

Στη φωτογραφία επιβάτες εισέρχονται στο όχημα για μια διαδρομή επίδειξης.
Τα αυτοκινούμενα και αεροδυναμικά επιβατικά οχήματα του συστήματος Railplane του George Bennie στη Γλασκώβη. (Φωτογραφία: J. A. Hampton/ Press Agency /Getty Images, 4η Ιουλίου 1930)

railplane-1 (2)

Ο George Bennie όρθιος στο εσωτερικό του οχήματος, παρουσίαζει το σύστημα στους επιβάτες της διαδρομής επίδειξης.

railplane

Μακέτα του οχήματος επιβατών του συστήματος Railplane.

Advertisements