Έκθεση / Σταθμός Luxembourg – Kirchberg

Στην κοινοπραξία των εταιρειών KNIPPERS HELBIGPOHL  και  STEINMETZDEMEYER  έχει απονεμηθεί το πρώτο βραβείο του διεθνή  διαγωνισμού για το σχεδιασμό του νέου πάρκου διεθνών εμπορικών εκθέσεων και του νέου σιδ. σταθμού Luxembourg Kirchberg.

Σύνταξη: Παγκαρλιώτας Κώστας

kirchberglux-rendering

Αντικείμενο του διαγωνισμού ήταν να προταθούν σχέδια για την βιώσιμη αναδιαμόρφωση των χώρων έκθεσης και ένας κεντρικός κόμβος δημόσιων συγκοινωνιών στην περιοχή Luxembourg-Kirchberg. Το Kirchberg είναι μια πεδιάδα στα βόρειο-ανατολικά της πόλης του Λουξεμβούργο. Αναπτυγμένη από τις αρχές της δεκαετίας του ’60, αυτή η περιοχή έγινε η καρδιά της θεσμικής και τραπεζικής αγοράς του Μεγάλου Δουκάτου, χώρος που στεγάζει πολλά ευρωπαϊκά όργανα, τράπεζες, οικονομικά ιδρύματα και ασφαλιστικές εταιρείες. Αυτά τα τελευταία έτη, εξελίχθηκε επίσης σε μια οικιστική και πολιτιστική περιοχή. Μέχρι το 2020-2025, αυτή η εμπορική περιοχή προβλέπεται για να παρέχει μια βάση για 10.000 κατοίκους και 35.000 θέσεις εργασίας.  Η ύπαρξη ενός περιφερειακού σταθμού, ενός τερματικού λεωφορείων και μιας στάσης τραμ ήταν επομένως αναπόφευκτη να διασφαλισθεί η  βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.

masterplan

Η εστίαση του σχεδίου είναι στη νέα κατασκευή  μιας αίθουσας πολλαπλών έκθεσης, κτηρίων διοίκησης,  πολυσύνθετες περιοχές συνεδρίων, και τη χωροθέτηση ενός ξενοδοχείου στο χώρο της έκθεσης. Η υποδομή για την οικονομική διαχείριση ανεφοδιασμού και η διαχείριση αποβλήτων, η χωροθέτηση του χώρου στάθμευσης για το κέντρο έκθεσης και τις εγκαταστάσεις  ήταν μέρος των απαιτήσεων για το σύνολο της αναδιαμόρφωσης. Πρόσθετες απαιτήσεις ήταν οι προτάσεις για μια νέα κατασκευή ενός σιδηροδρομικού σταθμού σε Λουξεμβούργο-Kirchberg με έναν περιφερειακό σταθμό, ένα τερματικό λεωφορείων και μια στάση τραμ. Η συνετή ένταξη της νέας δομής της έκθεσης και του σιδηροδρομικού σταθμού στο πλάνο αστικής ανάπτυξης του Kirchberg ήταν προϋπόθεση να διασφαλισθεί η  βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.

front-view

cut-view

Η κριτική επιτροπή εξέτασε τις προτάσεις για τα ακόλουθα κριτήρια: αστική και αρχιτεκτονική ποιότητα, ποιότητα των εξωτερικών εργασιών, ανταπόκριση στο πρόγραμμα αστικής ανάπτυξης, λειτουργία, δαπάνες επένδυσης, εποικοδομητικές έννοιες και τεχνικές, περιβαλλοντική προσέγγιση. Η επιτροπή επέλεξε ομόφωνα την κοινοπραξία KNIPPERS HELBIG Advanced EngineeringPOHL Architekten Stadtplaner και  STEINMETZDEMEYER Architects για το πρώτο βραβείο και προτεινόμενη ομάδα για την πραγματοποίηση του έργου. Η ενσωμάτωση των χώρων της  έκθεσης στο αστικό πλαίσιο, σύμφωνα με την πρόταση,  επιτρέπει στην επιχείρηση λειτουργίας της έκθεσης να ανταποκριθεί για πρώτη φορά τα πρότυπα ενός διεθνούς πάρκου εμπορικών εκθέσεων. Κατά  την άποψη των συντακτών η λειτουργία του σχεδιασμού επιτρέπει την φιλοξενία μεγάλων αλληλένδετων εμπορικών εκθέσεων, καθώς επίσης και την οργάνωση διαφόρων ανεξάρτητων, μέσων και μικρών εκδηλώσεων. Οι νέοι χώροι της έκθεσης θα καλύψουν μια καθαρή χρησιμοποιήσιμη έκταση 46.000 τετραγωνικών μέτρων.

kirchberglux-rendering-02

Ο σχεδιασμός του κέντρου έκθεσης που  αξιοποιεί την  ηλιακή ενέργεια, εξελίχθηκε από τη γεωμετρία του κτηρίου και του σχεδιαγράμματος χρησιμοποίησης για να διαμορφώσει ένα πρωτοποριακό παράδειγμα ενεργειακά βιώσιμου κτηρίου. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς η αίθουσα έκθεσης μπορεί να κρατήσει την ενεργειακή της ισορροπία παραλείποντας τη χρήση άλλων καυσίμων και επομένως δεν επιβαρύνει το περιβάλλον. Ένα άλλο στοιχείο του σχεδιασμού ήταν ο εκτενής φυσικός φωτισμός και η εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών συστημάτων στις διπλωμένες στέγες, οι οποίες έχουν βελτιστοποιηθεί στη βάση των ενεργειακών υπολογισμών. Κατά συνέπεια, οι λειτουργικές δαπάνες μπορούν να μειωθούν αρκετά.

kirchberglux-rendering-03-72dpi

Μέσα σε ένα σύνθετο σύνολο σε διάφορα επίπεδα, ο σιδηροδρομικός σταθμός δεν θα είναι πλέον εμπόδιο αλλά είναι ένας καλυμμένος δημόσιος χώρος με μια σειρά  διαφορετικών διαδρομών μέσω της περιοχής. Οι συνδυασμένες συνδέσεις του τραίνου και των άλλων μέσων μεταφοράς ανήκουν στο δημόσιο χώρο και συμμετέχουν στο αστικό θέαμα. Οι δραστηριότητες του σταθμού είναι συγκεντρωμένες γύρω από την αίθουσα αναμονής στην κορυφή του σταθμού που έχει οπτική επαφή με  την πόλη και έχει πρόσβαση την κύρια λεωφόρο της περιοχής. Η προέκταση της  κύριας εισόδου του σταθμού ενισχύει την παρουσία αυτής της κύριας αστικής λειτουργίας στην πλατεία του σταθμού.

kirchberglux-rendering-04

Το ίδιο το προαύλιο σταθμών όπως οι άλλοι περιβάλλοντες δημόσιοι χώροι προσαρμόζονται για να δώσουν σε κάθε τοποθεσία μια κατάλληλη κλίμακα και για να κατευθύνουν φυσικά τις διάφορες σειρές δραστηριοτήτων. Τα στοιχεία της αρχιτεκτονικής του αστικού τοπίου επιτρέπουν τα διαφορετικά επίπεδα να διευκρινίσουν τις περιοχές για το εμπόριο και τις δημόσιες συγκοινωνίες αλλά και για να κρύψουν την περιοχή εφοδιασμού της παρακείμενης υπεραγοράς.

kirchberglux-rendering-06

Η γεωμετρία του σταθμού είναι βασισμένη στις σπασμένες γραμμές για να εκφράσει το δυναμισμό αυτού του μεταφορικού κόμβου. Επιτρέπει επίσης το συνδυασμό ενός σχεδιασμού υπερκατασκευής μέσα στο μοναδικό περιβάλλον της πόλης. Η εργασία για τους χώρους, οι όψεις και το φυσικό φως ευνοούνται πέρα από τα τελειώματα, τα αποτελέσματα και την επιδεικτική πολυτέλεια. Η αρχιτεκτονική του σταθμού και η μορφολογία της στέγης του αναγγέλλουν και καθοδηγούν τη ροή των επισκεπτώνχωρίς απαραιτήτως να περάσουν από το κέντρο του σταθμού. Οι δομές είναι ιδιαίτερα επικλινείς, όπως τα αναχώματα για να εξομαλύνουν τις μεταβάσεις.  Για να αυξήσουν την ομαλή κίνηση των πεζών, οι αποστάσεις περπατήματος έχουν μειωθεί στο απόλυτα ελάχιστο μεταξύ των διαφορετικών μέσων μεταφοράς από ένα σύνολο γεφυρών, κεκλιμένων ραμπών,  σκαλοπατιών και των διαδρόμων κατάλληλων για τους επισκέπτες με ειδικές ανάγκες, από το ένα επίπεδο στο άλλο.

wb-kirchberglux-tragwerkbahnhof-01

Οι υπηρεσίες και τα καταστήματα είναι συγκεντρωμένα στον κεντρικό σταθμό, και δημιουργούνται στους σταθερούς τοίχους που επεκτείνονται στο εσωτερικό. Περιβάλλουν την αίθουσα αναμονής στο κέντρο της οποίας υπάρχουν δύο όγκοι: ο πρώτος φιλοξενεί τον  μπουφέ του σταθμού και δεύτερος το χώρο έκδοσης εισιτηρίων.

kirchberglux-tragwerkbahnhof-02

Στα ανώτερα μέρη των προσόψεων τα ανοιγόμενα υαλοστάσια επιτρέψουν το φυσικό εξαερισμό του σταθμού ή την εξαγωγή καπνού εκτός από τις ενάρξεις στη στέγη. Τα υλικά χρησιμοποιούμενα στο εσωτερικό συμφωνούν με τα εξωτερικά. Είναι σκληρά, γερά και οικονομικά. Οι εξωτερικοί τοίχοι από σκυρόδεμα επεκτείνονται στο σταθμό.  Με την οριστικοποίηση των σχεδίων εκτέλεσης και προγραμματισμού, η υλοποίηση του έργου θα μπορούσε να αρχίσει σύντομα. Το Λουξεμβούργο θα είναι ο ιδιοκτήτης ενός μοναδικού σε παγκόσμιο επίπεδο κέντρο έκθεσης που αξιοποιεί την ηλιακή ενέργεια και έτσι, να κερδίσει έναν άλλο οικονομικό πιστοποιητικό.

Στοιχεία Έργου

Εμβαδόν χώρων: Σταθμός τραίνων: 58.605 μ ² – Πάρκο εμπορικών εκθέσεων: 52.530 μ ²

Απόδοση Κτιρίου: Ενεργειακή ισορροπία: καμία χρήση συμβατικής ενέργειας

Κόστος ανά τετραγωνικό μέτρο: Σταθμός τραίνων: 1.600€ /m2 – Πάρκο εμπορικών εκθέσεων: 1.550€ /m2

Έτος προβλεπόμενης κατασκευής:  2017

Advertisements