Σταθμός τραίνων υψηλής ταχύτητας Logroño

Η κατασκευή του νέου σταθμού τρένων υψηλής ταχύτητας της πόλης Logroño ανήκει στο πρόγραμμα LIF , το οποίο υλοποιεί  μία ευρεία κοινοπραξία της περιφέρειας , του δήμου αναπτυξιακών εταιρειών και των Ισπανικών Σιδ. RENFE.

Image

Πάνω: Κατα μήκος όψη του προτεινόμενου σιδηροδρομικού σταθμού
Κάτω: Ευρύτερο τοπογραφικό της περιοχής του έργου

Σύνταξη-Μετάφραση: Παγκαρλιώτας Κώστας

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή Κόμβου Μεταφορών (σιδηροδρομικός σταθμός, σταθμός λεωφορείων, χώροι στάθμευσης), αστικού πάρκου και πέντε πύργων  κατοικιών.

Η Logroño είναι πόλη στη βόρεια Ισπανία, στον ποταμό Έβρο. Είναι η πρωτεύουσα της αυτόνομης κοινότητας του La Rioja. Ο πληθυσμός της πόλης το 2008 ήταν 153.736 ενώ η μητροπολιτική περιοχή περιλάμβανε σχεδόν 197.000 κατοίκους.

Image

Μακέτα του έργου: Στο κεντρο ο σιδηροδρομικός σταθμός. Οι φωτισμένοι όγκοι είναι κτίρια κατοικιών που περιβάλλουν τον σταθμό © José Hevia

Ο σιδηροδρομικός σταθμός έχει σχεδιαστεί σε συμφωνία με τον αστικό ρόλο που ορίζεται στην προκήρυξη  του διεθνή διαγωνισμού για την μελέτη του έργου. Ο διεθνής διαγωνισμός διεξήχθη με περιορισμένες προσκλήσεις. Σύμφωνα με την πρόταση της  εταιρείας Ábalosrquitectos Sentkiewicz που επιλέχτηκε, ο σταθμός θα χρησιμεύει ως μια αφετηρία ενός νέου αστικού προγράμματος, το οποίο επαν-εγκαθιδρύει τη συνδετικότητα μεταξύ του βορρά και του νότου της πόλης και οδηγεί σε ένα μεγάλο δημόσιο πάρκο όπου η στέγη είναι ένα ενσωματωμένο μέρος που δίνει τη γεωμετρία και την τοπογραφία της στον όγκο.

Image

Κάτοψη και κατά μήκος τομή του κτιρίου του σιδηροδρομικού σταθμού

Οι επιφανειακοί σταθμοί σημαίνουν συνήθως μια απότομη διακοπή της αστικής συνοχής. Όμως, αυτό το αστικό στοιχείο (σιδηροδρομικός σταθμός) που προορίζεται για να ενώσει την περιοχή, αφήνει ένα κενό στην πόλη και προκαλεί αστικό και κοινωνικό διαχωρισμό. Η ευκαιρία να επαναδιατυπωθεί η τυπολογία του σταθμού που σημαίνει η υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών, προκαλεί μια μετατόπιση της μορφής σύλληψης της. Οι σταθμοί συνδυασμένων μεταφορών είναι μια ευκαιρία μετασχηματισμού της πόλης,  δημιουργίας δημόσιων χώρων,  ανάπτυξης  πράσινων ζωνών, προώθησης της κινητικότητας πεζών και ποδηλάτων, μια ευκαιρία να δημιουργηθεί μια νέα τοπογραφία για να εντείνει την εμπειρία της πόλης ως συλλογική διαδικασία.

Image

Διάγραμμα της στέγης του κτιρίου του σιδηροδρομικού σταθμού

Αυτό που κάνει το πρόγραμμα LIF 2002 μοναδικό είναι ότι έχει αντιμετωπιστεί από τις αρχές του με μια ένταση που κατανέμεται μεταξύ της υποδομής και της αστικής ανάπτυξης, του τοπίου και της αρχιτεκτονικής, της οικολογίας και της οικονομίας με το συνολικό  μοντέλο της διαχείρισης να επιδιώκει την ποιότητα και την καινοτομία σε όλες τις στιγμές της διαδικασίας και τη σχετική προσοχή τόσο στις ποσοτικές όσο και στις ποιοτικές πτυχές. Υπό αυτήν την έννοια μπορεί να ειπωθεί ότι είναι μια πρωτοποριακή εμπειρία τόσο στη διαμόρφωση των κτιρίων όσο επίσης και στην οικολογική αντίληψη της αστικής ανάπτυξης.

Logrono

Όψη του κτιρίου του σταθμού από την πλευρά της πλατείας. Πίσω διακρίνονται δύο από τους πέντε οικιστικούς πύργους © José Hevia

Η περιοχή του κτιρίου του σταθμού καταλαμβάνει 8.000 τετρ. μέτρα. Οι πλατφόρμες 19.000 τετρ. μέτρα. Οι χώροι στάθμευσης  18.000 τετρ. μέτρα. Ο σταθμός λεωφορείων 18.000 τετρ. μέτρα. Οι οικιστικές περιοχές περιλαμβάνουν 41.500 τετρ. μέτρα στους πύργους και 83.750 τετρ. μέτρα στην υπόλοιπη οικιστική ανάπτυξη.

Image

Οι πύργοι κατοικιών © José Hevia

Στοιχεία Έργου:

Αρχιτέκτονες: Ábalos+Αrquitectos Sentkiewicz
Θέση:
Logroño, Rioja, Ισπανία
Διευθυντές Έργου:
Francisco Cifuentes (Ineco), Pelayo Suérez (Sener)
Αρχιτεκτονικοί διευθυντές Έργου:
ñaki Ábalos, Alfonso Miguel, Renata Sentkiewicz
Ομάδα Έργου:
Jorge Álvarez-Builla, Yeray Brito, Victor Garzón, Pablo de la Hoz, Ismael Martín, Laura Torres, Rodrigo Rieiro, José Rodriguez
Διαχείριση εργασιών:
INECO (Eduardo Muñoz) TYPSA (Ricardo Castejón)
Έτος:
2009
Περιοχή:
145.000 τετραγωνικά μέτρα
Φωτογραφίες:
José Hevia

Πηγές: http://www.archdaily.com, Ábalos + arquitectos Sentkiewicz, http://www.lif2002.com/

Image

Οι φεγγίτες μεταφέρουν φυσικό φωτισμό στο επίπεδο των πλατφορμών των σιδηροδρομικών γραμμών © José Hevia

Image

Εσωτερικό του κτιρίου σιδηροδρομικού σταθμού © José Hevia

Image

Πράσινο περιβάλλει τον σιδηροδρομικό στθμό. Διακρίνονται δύο από τους φεγγίτες © José Hevia

Image

Εξωτερική όψη του σταθμού © José Hevia

Image

Οι κλίμακες προς τις πλατφόρμες των σιδηροδρομικών γραμμών
© José Hevia

Advertisements