Νέος Σταθμός Helsingborg, Σουηδία

Το έργο που παρουσιάζεται αφορά την κατασκευή νέου σιδ. σταθμού στην πόλη Helsingborg  της Σουηδίας. Στην πρόταση της Αρχιτεκτονικής Εταιρείας  Metro Architects, η νέα δομή θα  είναι ένα εμβληματικό κτίριο και κόμβος ενοποίησης.

Σύνταξη: Παγκαρλιώτας Κώστας

8-Helsingborg old

Ο παλιός σταθμός Helsinborg (φωτογραφία Wikipedia)

Η Helsingborg είναι μια πόλη στο Νομό Skåne της Σουηδίας. Είχε 97.122 κατοίκους το 2010.  Helsingborg είναι το κέντρο μιας περιοχής στην περιοχή Øresund περίπου 320.000 κατοίκων και είναι πιο κοντινό σημείο της Σουηδίας με την Δανία.

Helsingborg

Σχεδιαστική απεικόνιση του σταθμού Helsingborg ενταγμένου στην περιβάλλουσα περιοχή
© Johan Ahlquist

Ο υπάρχων παλιός σταθμός στο  Helsingborg περιβάλλεται από ένα μπλοκ  κτιρίων γραφείων. Στην πρόταση της Αρχιτεκτονικής Εταιρείας  Metro Architects, ο νέος σταθμός εκφράζεται ως το σύγχρονο αντίστοιχο του παλαιού σταθμού που υπάρχει από το  1860 στην ίδια περιοχή. Η νέα δομή θα  είναι ένα εμβληματικό κτίριο  και ένας κόμβος ενοποίησης για την περιοχή του σταθμού  καθώς επίσης και για την πόλη του Helsingborg συνολικά και θα αποτελέσει ένα νέο έμβλημα για την πόλη.

5-Helsingborg-interior2

Σιδηροδρομικός Σταθμός Helsingborg – Όψη απο τον δρόμο
© Johan Ahlquist

Με τη βύθιση των σιδηροδρομικών γραμμών προς τον  νότο, μια μοναδική ευκαιρία δημιουργείται ώστε το κεντρικό πάρκο Stadsparken, να αποκτήσει επαφή με τη θάλασσα. Με την δυτική επέκταση του Stadsparken, η πόλη θα αποκτήσει περισσότερο πράσινο χώρο στο κέντρο του Helsingborg. Σε σύνδεση με το νέο σταθμό μια ακολουθία περιοχών συνδέει το Βορρά και το νότο. Με την επέκταση των πλατφορμών στο νότο, νέες είσοδοι θα τοποθετηθούν σε μια όμορφη θέση στο εκτεταμένο πάρκο. Το νέο κτήριο σταθμών σχεδιάζεται ως ανάγλυφη στέγη με μια ισχυρή αρχιτεκτονική έκφραση.

3-Helsingborg-street-view-2

Σιδηροδρομικός Σταθμός Helsingborg – Όψη απο τον δρόμο
© Johan Ahlquist

Οι τοίχοι είναι από μη ανακλαστικό γυαλί έτσι ώστε οι διάφορες πλευρές του σταθμού να έχουν συνεχή οπτική επαφή με το πάρκο από τον χώρο επιβατών. Αρχιτεκτονικά, η δομή του σταθμού διαφέρει από την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της πόλης  και αντλεί αντ’ αυτού έμπνευση από το πάρκο. Η μορφή του είναι παρόμοια με δέντρο που επεκτείνει το φύλλωμά του πάνω από τις πλατφόρμες.

4-Helsingborg-interior

Εσωτερικό Σιδηροδρομικού Σταθμού Helsingborg – Οι κλίμακες προς τις γραμμές
© Johan Ahlquist

Ο νέος σταθμός ελπίζεται να γίνει η αντιπροσωπευτική πύλη της πόλης Helsingborg που να καλωσορίζει με την ευδιάκριτη ταυτότητά της. Πρέπει να είναι ένα κτήριο που θέλετε να μείνετε μέσα και μια εμπειρία για να ταξιδέψετε, παρέχοντας μια σαφή οπτική σύνδεση στην πόλη. Η διαφάνεια είναι μια από τις κύριες αρχές για το σχέδιο του σταθμού. Ο στόχος είναι ότι ο σταθμός πρέπει δίνει την αίσθηση  ότι καλωσορίζει, είναι ασφαλής και εύκολος στον προσανατολισμό από όλες τις πλευρές. Μέσα από το κτήριο  όλοι οι διαφορετικοί τύποι μεταφορών καθώς επίσης και όλες οι  υπηρεσίες και τα καταστήματα είναι ορατά.

5-Helsingborg-interior2

Εσωτερικό Σιδηροδρομικού Σταθμού Helsingborg
© Johan Ahlquist

Μέσω του σταθμού διέρχονται  διάφορες «γέφυρες» που επιτρέπουν στους επισκέπτες να  πάντα κοντά στην άλλη πλευρά και ενισχύουν την σύνδεση  Ανατολής-Δύσης από το πάρκο. Το πλαίσιο του σταθμού είναι μια κατασκευή χάλυβα που καλύπτεται  από  μια στέγη γυαλιού, με ηλιακά πάνελ που απορροφούν  ενέργεια κατά τη διάρκεια της ημέρας και εκπέμπουν φως τη νύχτα.

1323480838-interior3

Ο χώρος κάτω από την στέγη-στέγαστρο του σταθμού
© Johan Ahlquist

Οι στυλοβάτες που διαμορφώνουν τα θεμέλια του σταθμού έχουν έναν αυξανόμενο βαθμό διάτρησης της επιφάνειά τους  και επιτρέπουν την ύπαρξη μιας πολύβλαστης πρασινάδας. Όταν το φύλλωμα αυξηθεί πλήρως, η στέγη θα θεωρηθεί ως μεγάλος δίσκος που αιωρείται επάνω από αυτά τα κάθετα πράσινα γλυπτά. Οι στυλοβάτες διευθύνουν προς τα κάτω τα όμβρια ύδατα που συγκεντρώνονται φιλτραριζόμενα στη λεκάνη ύδατος δυτικά του σταθμού.

6-Helsingborg-perspective-ext-night

Εξωτερικό προοπτικό του σταθμού την νύκτα
© Johan Ahlquist

Στοιχεία Έργου:

Αρχιτέκτονες:  Metro Architects
Θέση:
Knutpunkten, Helsingborg, Σουηδία
Ομάδα Έργου:
Claes R Janson (υπεύθυνος), Johan Ahlquist, αστικό Skogmar
Κατασκευή:
Christian Lassen, Tyrens, Malmö
Διαμόεφωση Τοπίου:
Per Andersson, Sydväst Arkitektur och Landskap, Malmö
Κατασκευαστής:
Πόλη Helsingborg με άλλους
Έτος:
2010

Πηγές:  http://www.archdaily.com/191230/train-station-metro-architects/, Metro Architects

7-Helsingborg-diagram

Διάγραμμα της στέγης και των υποστλωμάτων

10-Helsingborg-section-long

Κατά μήκος τομή

9-Helsingborg-section

Κατά πλάτος τομή

1323480849-plan-station

Ευρύτερο τοπογραφικό της περιοχής κατασκευής του σταθμού

Advertisements